“General Motors verdient een faillissement!”

Door Rachid Bouazzaoui

Het gaat niet goed met de auto-industrie. Mensen houden vanwege de financiële crisis hun hand op de knip en doen geen grote aankopen. Vooral voor de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) is dat goed merkbaar. Momenteel zit het bedrijf diep in de rode cijfers en heeft het bij de Amerikaanse staat aangeklopt voor financiële steun.
Ook Europese fabrikanten als Porsche en Peugeot hebben last van de kredietcrisis, maar zo erg als bij GM is het nog niet.

motortrend.com)

Hoofdkantoor GM in Detroit (Bron: motortrend.com)

Tiger Woods
Negen jaar lang was de golfer Tiger Woods het gezicht van General Motors. Woods kreeg veel geld om een brede glimlach op te zetten terwijl hij een pet of een ander kledingaccessoire droeg met het logo van GM erop. Maar er is geen reden meer tot lachen bij de Amerikaanse autofabrikant. Tiger Woods is niet langer verbonden aan GM en moet op zoek naar een andere sponsor. Er is gewoonweg geen geld meer en General Motors moet zijn hand ophouden bij de Amerikaanse overheid, omdat het bijna failliet is.

Hybrides
Maar waarom gaat het dan zo slecht met General Motors? Dat komt vooral door het type auto’s dat GM verkoopt. Hun wagenpark bestaat vooral uit grote SUV’s, pick-uptrucks en andere benzineslurpers. Niet alleen kunnen mensen de hoge brandstofprijzen niet betalen, ook het feit dat consumenten vooral duurzamer willen rijden, werkt niet in het voordeel van General Motors. Het bedrijf heeft jarenlang niet geloofd in de successen van hybride auto’s als de Toyota Prius. Daardoor konden andere fabrikanten een groot marktaandeel winnen en moest GM toezien hoe zij met het geld ervandoor gingen.
In de Amerikaanse documentaire ‘Who killed the electric car?’ van Chris Paine wordt General Motors ervan verweten dat het begin jaren ’90 bewust de introductie van een volledig op elektriciteit lopende auto heeft tegen gehouden. De EV1. GM was van mening dat niemand zit te wachten op een dergelijke auto. Sommigen denken zelfs dat GM de consument expres laat denken dat wij alleen afhankelijk kunnen zijn van olie. Nadat er in totaal 78 auto’s zijn geproduceerd, is er tot de van vandaag geen eentje meer over. In de documentaire wordt er gezegd dat General Motors deze zelf heeft vernietigd.

jcwinnie.biz)

De EV1 (Bron: jcwinnie.biz)

Mileu
Het normaal zo sterke concern uit Detroit werd er vaak van beschuldigd arrogant te zijn. Inwoners van Detroit vinden dat het bedrijf niets doet voor de buurten waar de fabrieken staan. Ook levert het een grote bijdrage aan de vervuiling van de aarde. Dat juist dit bedrijf in moeilijk vaarwater verkeert, is goed nieuws voor sommige milieuactivisten. “General Motors verdient een faillissement!” aldus Jason Crawford, persvoorlichter van de ‘North American Liberation Front’. “General Motors was volledig bewust van de afschuwelijke gevolgen voor het milieu van onder andere de 4000 kilo wegende Hummer, maar bleef desondanks deze benzineslurperende, vervuilende voertuigen produceren.”

Crisis
Toen de kredietcrisis begin oktober de ene na de andere bank liet vallen, kreeg GM de grootste klap te verwerken in de geschiedenis van het bedrijf. De autofabrikant zag de autoverkoop met maar liefst 45% procent dalen wat uitgerekend een verlies is van 2,5 miljard dollar. Dit cijfer is in november zelfs verdrievoudigd. Toch ziet General Motors failliesement niet als een optie. Zo stelt het bedrijf: “Van een bedrijf dat dreigt te gaan verdwijnen, gaat niemand meer auto’s kopen en geld voor een grote reorganisatie na het bankroet is er dan ook niet.”

Nederland
In Nederland voelen autobedrijven de crisis bij General Motors ook. Bij Kroymans Corporation in Hilversum is topman Milco de Vries onlangs opgestapt na tegenvallende resultaten. De importeur van automerken van GM zoals Corvette, Cadillac en Hummer zijn flink aan het reorganiseren en er staan tientallen banen op het spel. Insiders voorspellen dan ook dat General Motors voortaan zelf de auto’s in Europa zal importeren. Dit heeft dus grote gevolgen voor bedrijven als Kroymans.

Europa
Ook in Europa merkt de auto-industrie van de wereldwijde financiële crisis. De autoverkopen in Europa zijn sinds het begin van 2008 met vijf procent gedaald. Eurocommissaris Verheugen van Industrie heeft deze week aangegeven dat de Europese auto-industrie kan rekenen op belastingvoordelen en voordeligere leningen van de Europese Investeringsbank. Verheugen steunt ook plannen voor een staatsgarantie van de Duitse overheid aan Opel. Het oorspronkelijk Duitse bedrijf is sinds 1929 onderdeel van het Amerikaanse concern. Dat betekent dat als het slecht gaat bij het moederbedrijf in Amerika, het automatisch ook niet goed gaat met Opel. Daarom ziet Eurocommissaris Kroes van mededinging dergelijke staatssteun ditmaal door de vingers. “Het mag niet zo zijn dat de werknemers van Opel moeten lijden onder fouten van GM in Amerika”, aldus Verheugen.

GM)

Boven: Opel Antara voor de Europese markt Beneden: Chevrolet Captiva voor de Amerikaanse markt (Bron: GM)

Staatssteun
Nou blijft natuurlijk de vraag hoeveel staatssteun General Motors krijgt. Daar is de Amerikaanse overheid nog niet over uit. Wel is bekend dat de bedrijven Ford en Chrysler ook in aanmerking willen komen voor een geldinjectie van de staat. De drie autofabrikanten willen in totaal 25 miljard dollar om uit de problemen te komen. In december is het de bedoeling dat er een beslissing valt. Wat de voorwaarden zijn van de steun in nog niet bekend, maar er is een kans dat de fabrikanten meer aandacht moeten schenken aan het milieu. Zo zou de overheid kunnen eisen dat ze binnen een paar jaar een auto op de markt moeten brengen die niet afhankelijk is van olie.

Ontslagen
Ondanks al het slechte nieuws heeft General Motors de afgelopen jaren veel betekend voor de Amerikaanse economie. Jarenlang behoorde GM tot de grootste werkgever in het land en zijn ze vaak uitgeroepen tot werkgever van het jaar. Momenteel werken er maar liefst 266.000 mensen, maar nu is het de bedoeling dat GM een groot deel van die banen in 2009 gaat schrappen. Hoe groot dat aantal is, is onbekend.

Voordeel
Dat het niet goed gaat met General Motors mag duidelijk zijn. Maar misschien dat juist nu een nieuw tijdperk wordt ingeluid. Consumenten worden ervan bewust dat de aarde steeds meer opwarmt en hebben behoefte aan milieuvriendelijkere auto’s. Dit heeft GM de afgelopen jaren onderschat en zit nu met tientallen duizenden onverkochte SUV’s. Voordeel is wel dat ze nu meer betaalbaar zijn. ///

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Achtergrondverhaal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s